fbpx

Jak zamknąć firmę? Krótki poradnik

Działalność gospodarcza kojarzona jest w Polsce z sukcesem. Mamy przeświadczenie, że prowadząc firmę jesteśmy niezależni finansowo i stać nas na więcej niż pracując na etacie. Czy jest tak rzeczywiście? Nie do końca. Prowadzenie działalności wiąże się z dużo większą odpowiedzialnością i ryzykiem. Oprócz zysków jakie czerpiemy z pracy na własny rachunek mamy też stałe koszty, które musimy regulować bez względu na to czy uzyskujemy przychody. Mowa tu przede wszystkim o składach ZUS, kosztach lokalu czy mediów. Nie mówiąc już o spłacie zaciągniętych pożyczek. Wobec bardzo dużej konkurencji w każdej branży trzeba się nieźle nagimnastykować, żeby zamknąć miesiąc na plusie. Oczywiście jeśli mamy stałych zleceniodawców lub odbiorców jest dużo łatwiej. Nie zmienia to jednak faktu, że 80 proc. firm jest zamykana po roku od otwarcia.  Dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik – jak zamknąć firmę.

Jak zamknąć firmę – czyli od czego zacząć

Jeśli Twoje problemy z firmą mogą być chwilowe lub liczysz, że coś się zmieni nie musisz od razu zamykać działalności. Możesz zacząć od zawieszenia swojej działalności na 24 miesiące. Po tym okresie będziesz musiał ostatecznie zdecydować co robić dalej.

Aby zamknąć firmę konieczne będzie zgłoszenie tego w rejestrze przedsiębiorców CEIDG lub KRS. Można to zrobić osobiście w Urzędzie Miasta bądź Gminy lub samodzielnie przez Internet. Wybierając drugą opcję skorzystać można z bankowości elektronicznej lub strony ministerstwa gospodarki.

Gdy zatrudniasz pracowników będziesz miał dodatkowo kilka innych obowiązków. Konieczne będzie  wyrejestrowanie ich z ZUS oraz rozliczenie z podatków. Jeśli byłeś właścicielem spółki zarejestrowanej w KRS wówczas procedura zamknięcia będzie jeszcze bardziej skomplikowana. Konieczne będzie m.in. z podjęcie stosownych uchwał, zgłoszeniem likwidacji czy podziałem majątku pomiędzy wspólników.

Zgłoszenie aktualizujące do rejestru to nie wszystko

Prowadząc firmę, która posiada środki trwałe czy zapasy nie obejdzie się bez spisu natury  i majątku czyli swoistego remanentu. W spisie z natury uwzględniane są też wszelkie odpady i braki. Konieczne jest również uwzględnienie towarów, należą do przedsiębiorcy i znajdują się poza firmą – np. u kontrahentów.  W sytuacji gdy firma nie posiada towarów, to remanent również należy przeprowadzić i wykazać brak rzeczy do zaewidencjonowania. Spis natury jest bowiem potrzebny do prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego. O tym, że będziemy go przeprowadzać należy poinformować właściwy Urząd Skarbowy. Należy to zrobić najpóźniej 7 dni przed datą wykonania.

Jeśli firma rejestrowała sprzedaż na kasie fiskalnej, musi również zakończyć tryb fiskalny. Konieczne będzie wykonanie raportu okresowego z kasy fiskalnej oraz powiadomienie skarbówki o konieczności odczytu pamięci fiskalnej kasy i wyrejestrowanie urządzenia.

Jak rozliczyć VAT?

Będą płatnikiem VAT nie zapomnijmy także o jego rozliczeniu. Do tego możemy wykorzystać spis z natury, który przygotowaliśmy wcześniej. Zestawienie to odpowie nam bowiem na pytanie które zakupy wliczono do kosztów działalności. Dzięki temu możemy obliczyć kwotę do rozliczenia w urzędzie skarbowym. Ponadto przedsiębiorca zobligowany jest do złożenia formularza VAT-Z, który jest potwierdzeniem zamknięcia firmy. Dodatkowo konieczne będzie również dostarczenie ostatniej deklaracji VAT, która dotyczy podatku za bieżący okres rozliczeniowy.

Ekonomista z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Od lat śledzi to co dzieje się na rynku aby oceny pożyczek i kredytów były na najwyższym poziomie. Ekspert z zakresu bankowości i finansów osobistych.

Pożyczka na czek Giro

Pożyczka na czek Giro-najważniejsze informacje Czeki w Polsce nigdy nie były popularne. Za granicą czeki były wykorzystywane praktycznie we wszystkich rozliczeniach. W USA do dnia dzisiejszego wiele firm przekazuje wypłatę pracownikom poprzez wręczeniu czeku. W Polsce ta metoda płatności nie była popularna gdyż do początku lat dziewięćdziesiątych nie było bankowości komercyjnej.

Pozabankowe pożyczki dla firm

Firmy potrzebują dofinansowania Spora część firm planuje działania rozwojowe. Większość jednak nie ma takich nadwyżek aby sfinansować pomysły z własnych środków. Przedsiębiorcy to ludzie czynu, którzy nie boją się podejmować ryzyka i jeśli widzą powodzenie w swoim pomyśle to śmiało sięgają po kredyt czy pożyczkę.

Ile trzeba prowadzić firmę, żeby dostać kredyt hipoteczny?

Ile trzeba prowadzić firmę, żeby dostać kredyt hipoteczny To pytanie bardzo często wpływa na naszą skrzynkę, dlatego postanowiliśmy napisać nieco więcej na ten temat. Kiedy nie dysponujemy dużą gotówką, bo np. zainwestowaliśmy ją w firmę a chcemy mieszkać u siebie to najszybszym sposobem będzie kredyt hipoteczny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *