Mimo, że misseling funkcjonuje od lat to niewiele osób ma świadomość o jego istnieniu. Najczęściej z tym zjawiskiem możemy się spotkać przy wyborze ubezpieczeń lub usług finansowych. Nie wiedząc jak działa misselling z łatwością można stać się ofiarą nieuczciwej sprzedaży ze strony chociażby doradców ubezpieczeniowych czy finansowych.
Warto nadmienić, że mimo upływu lat nadal nie została jeszcze wypracowana jednoznaczna i pełna definicja tego nadużycia. Jedno jest natomiast pewne, że misseling jest zjawiskiem negatywnym i stanowi naganną i niedopuszczalną praktykę na rynku finansowym.
Przekładając pojęcie misselingu z języka angielskiego otrzymujemy „nietrafioną sprzedaż” Czym zatem jest nietrafiona sprzedaż? W uproszczeniu polega ona na proponowaniu klientom dodatkowych produktów, których de facto Klient nie potrzebuje a ich zakup wiąże się tylko z korzyścią pod postacią prowizji dla sprzedawcy. Jak już wspomnieliśmy zjawisko to jest najczęstsze przy sprzedaży pożyczek, kredytów i chwilówek. Czujnym warto również być przy zakupie ubezpieczeń.
Oprócz sprzedaży niepotrzebnych dodatkowych produktów za misselling można również uznać wszelkie inne działania, które wprowadzają konsumentów w błąd. Pod pojęcie misselingu można także podciągnąć nie precyzyjne informowanie o dodatkowych opłatach czy ponoszonym ryzyku. Z tym ostatnim mamy przede wszystkim do czynienia inwestując nasze oszczędności na giełdzie bądź w agresywnych funduszach inwestycyjnych.
Aby jeszcze lepiej zrozumieć jak działa omawiany misselling wskażemy prosty przykład. Klient udaje się do sklepu i zamierza kupić telewizor. Spodobał mu się nowoczesny 60 calowy telewizor wiodącej japońskiej marki. Niestety jego cena przewyższała możliwości finansowe, dlatego udał się do punktu kredytowego celem zakupu na raty. Sprzedawca zobaczył jak bardzo Klientowi zależy na zakupie i zaczął go zachęcać dodatkowo do zakupu. Z reguły takie ubezpieczenie jest klientowi zupełnie niepotrzebne, a jedynie podwyższa całkowity koszt zobowiązania.
Zgodnie z polskim prawem wszelkie działania polegające na proponowaniu Klientom dodatkowych produktów finansowych, które nie odpowiadają ich potrzebom jest zabronione. Tym samym takie działanie może zostać uznane za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Za tego typu działania ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów określa karę w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorstwa.
Najważniejsza zasadą jaka powinna nam towarzyszyć nie tylko przy wyborze produktów finansowych to nie powinniśmy podejmować decyzji pod wpływem chwili. Każdy wybór powinien być kalkulowany na chłodno, analizując wszystkie za i przeciw. Poza tym zawsze należy czytać umowy, zwłaszcza w przypadku pożyczek czy ubezpieczeń. Nie podpisujmy dokumentów dla nas niezrozumiałych lub tych co do których ma się wątpliwości.
lisekfinansowy.pl| Regulamin | Polityka prywatności |