Działalność gospodarcza kojarzona jest w Polsce z sukcesem. Mamy przeświadczenie, że prowadząc firmę jesteśmy niezależni finansowo i stać nas na więcej niż pracując na etacie. Czy jest tak rzeczywiście? Nie do końca. Prowadzenie działalności wiąże się z dużo większą odpowiedzialnością i ryzykiem. Oprócz zysków jakie czerpiemy z pracy na własny rachunek mamy też stałe koszty, które musimy regulować bez względu na to czy uzyskujemy przychody. Mowa tu przede wszystkim o składach ZUS, kosztach lokalu czy mediów. Nie mówiąc już o spłacie zaciągniętych pożyczek. Wobec bardzo dużej konkurencji w każdej branży trzeba się nieźle nagimnastykować, żeby zamknąć miesiąc na plusie. Oczywiście jeśli mamy stałych zleceniodawców lub odbiorców jest dużo łatwiej. Nie zmienia to jednak faktu, że 80 proc. firm jest zamykana po roku od otwarcia. Dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik – jak zamknąć firmę.
Jeśli Twoje problemy z firmą mogą być chwilowe lub liczysz, że coś się zmieni nie musisz od razu zamykać działalności. Możesz zacząć od zawieszenia swojej działalności na 24 miesiące. Po tym okresie będziesz musiał ostatecznie zdecydować co robić dalej.
Aby zamknąć firmę konieczne będzie zgłoszenie tego w rejestrze przedsiębiorców CEIDG lub KRS. Można to zrobić osobiście w Urzędzie Miasta bądź Gminy lub samodzielnie przez Internet. Wybierając drugą opcję skorzystać można z bankowości elektronicznej lub strony ministerstwa gospodarki.
Gdy zatrudniasz pracowników będziesz miał dodatkowo kilka innych obowiązków. Konieczne będzie wyrejestrowanie ich z ZUS oraz rozliczenie z podatków. Jeśli byłeś właścicielem spółki zarejestrowanej w KRS wówczas procedura zamknięcia będzie jeszcze bardziej skomplikowana. Konieczne będzie m.in. z podjęcie stosownych uchwał, zgłoszeniem likwidacji czy podziałem majątku pomiędzy wspólników.
Prowadząc firmę, która posiada środki trwałe czy zapasy nie obejdzie się bez spisu natury i majątku czyli swoistego remanentu. W spisie z natury uwzględniane są też wszelkie odpady i braki. Konieczne jest również uwzględnienie towarów, należą do przedsiębiorcy i znajdują się poza firmą – np. u kontrahentów. W sytuacji gdy firma nie posiada towarów, to remanent również należy przeprowadzić i wykazać brak rzeczy do zaewidencjonowania. Spis natury jest bowiem potrzebny do prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego. O tym, że będziemy go przeprowadzać należy poinformować właściwy Urząd Skarbowy. Należy to zrobić najpóźniej 7 dni przed datą wykonania.
Jeśli firma rejestrowała sprzedaż na kasie fiskalnej, musi również zakończyć tryb fiskalny. Konieczne będzie wykonanie raportu okresowego z kasy fiskalnej oraz powiadomienie skarbówki o konieczności odczytu pamięci fiskalnej kasy i wyrejestrowanie urządzenia.
Będą płatnikiem VAT nie zapomnijmy także o jego rozliczeniu. Do tego możemy wykorzystać spis z natury, który przygotowaliśmy wcześniej. Zestawienie to odpowie nam bowiem na pytanie które zakupy wliczono do kosztów działalności. Dzięki temu możemy obliczyć kwotę do rozliczenia w urzędzie skarbowym. Ponadto przedsiębiorca zobligowany jest do złożenia formularza VAT-Z, który jest potwierdzeniem zamknięcia firmy. Dodatkowo konieczne będzie również dostarczenie ostatniej deklaracji VAT, która dotyczy podatku za bieżący okres rozliczeniowy.
lisekfinansowy.pl| Regulamin | Polityka prywatności |