Wykup mieszkania komunalnego – warto?

W Polsce bardzo dużo bo około 4 milionów Polaków mieszka w lokalach komunalnych, spółdzielczych czy zakładowych. Co ciekawe liczba ta spada z roku na rok. W ciągu ostatniej dekady zmniejszyła się o ponad połowę. Wszystko to jest wynikiem tego, że wiele osób decyduje się na wykup mieszkania komunalnego. Oczywiście mało kto może pozwolić sobie na wykup takiego lokum za gotówkę, jednak są możliwości sfinansowania takiego przedsięwzięcia przy pomocy kredytu hipotecznego.

Wykup mieszkania komunalnego – jak przeprowadzić?

Jeśli zamieszkujesz w lokalu komunalnym i zastanawiasz się do tego zabrać poniżej wskazujemy wszystkie kroki jakie należy wykonać w tej procedurze. Nadmienić należy także, że wykupu może dokonać tylko główny najemca.

  • Weryfikacja możliwości wykupu mieszkania – Jeśli gmina nie wyszła z własną inicjatywą tzn. nie otrzymaliśmy stosownego pisma, że możemy wykupić lokal to możemy sami wnioskować o wykup mieszkania komunalnego. Gminy dość chętnie przystają na tego typu wnioski. Ewentualna informacja negatywna może wynikać m.in. z nieuregulowanego stanu prawnego nieruchomości bądź złego stanu technicznego.
  • Złożenie dokumentów – po uzyskaniu zgody na wykup nieruchomości komunalnej najemca musi złożyć w urzędzie gminy takie dokumenty jak wniosek o wykup, potwierdzenie prawa do lokalu.
  • Ocena wartości nieruchomości – podobnie jak ma to miejsce przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny w procesie wykupu mieszkania komunalnego nie obejdzie się bez profesjonalnej wyceny. Przygotowana musi być przez rzeczoznawcę majątkowego, która będzie decydowała ile ostatecznie trzeba będzie zapłacić za wykup mieszkania.
  • Bonifikata– możemy ją otrzymać od od gminy a jest to procent wartości jaki nie musimy płacić za lokal. Kiedyś najemcy mogli nabyć na własność mieszkanie za nawet 1% ustalonej ceny. Bonifikata wynosiła zatem aż 99%. Obecnie takie oferty są praktycznie niespotykane. Wszystko zależy od polityki przyjętej przez dany samorząd. Najczęściej stosowaną bonifikatą jest 80-90%
  • Płatność– jak już ustalona zostanie wartość bonifikaty konieczne będzie ustalenie płatności za lokal. Wykup mieszkania komunalnego nie zawsze musi być płatny jednorazowo. Często samorządy wyrażają zgodę na rozłożenie płatności na raty. W takim przypadku konieczne będzie ustanowienie hipoteki na nieruchomości na rzecz gminy. Tak samo jak ma to miejsce, przy korzystaniu z kredytu hipotecznego. Jednak spłata bezpośrednio do urzędu gminy jest opcją na pewno tańszą.
  • Podpisanie umowy – w przypadku wykupu lokalu od miasta musimy liczyć się z takim samym rygorem jak byśmy kupowali nieruchomość na rynku wtórnym. Umowa musi zostać sporządzona w formie aktu notarialnego.

tanie kredyty hipoteczne

Wysokość opłat przy wykupie mieszkania komunalnego

Wykup lokalu komunalnego wiąże się z kosztami. Oprócz samej ceny zakupu będziemy musieli liczyć się z kosztami rzeczoznawcy czy pracą notariusza. W myśl obowiązujących przepisów w przypadku nieruchomości o wartości pomiędzy 60 tys. a 1 milionem złotych maksymalna taksa notarialna wynosi 1 010 zł + 0,4% nadwyżki od kwoty powyżej 60 tys. zł.

Pozytywne jest to, że najemca będzie musiał uiścić tylko połowę w/w sumy. Istotne jest to, że  taksa zależy od wartości nieruchomości, a nie od faktycznie wpłacanej kwoty. Kolejne koszty będą związane z ujawnieniem nowych właścicieli w księgach wieczystych oraz uregulowaniem podatku od czynności cywilnoprawnych.

Kredyt hipoteczny na wykup mieszkania komunalnego

Kredyt hipoteczny na wykup lokalu komunalnego uzyskuje się na zbliżonych zasadach, jak w przypadku każdej innej nieruchomości. Do wniosku kredytowego oprócz zaświadczeń o zarobkach konieczne będzie załączenie dokumenty od gminy. Składając wniosek doradca wyszczególni co należy donieść.

Warto wspomnieć, że Banki nie tylko udzielają kredytu hipotecznego na wykup nieruchomości od gminy. Chętnie podejmują się finansowania wykupu mieszkania od spółdzielni mieszkaniowej.

Czytaj także: ile trzeba zarabiać, żeby dostać kredyt hipoteczny

Czy warto dokonać wykupu nieruchomości od gminy?

Odpowiedź jest niewątpliwie twierdząca. W czasach, w których zakup mieszkania wiąże się z wysokimi kosztami transakcja z gminą jest bardzo atrakcyjna.  W większości przypadków możemy liczyć na dużą bonifikatę, która sprawi, że mieszkanie z zasobów  będzie można kupić za ułamek jego rynkowej wartości. Jeśli nie chcesz korzystać z kredytu hipotecznego zakup można sfinansować korzystając np. z kredytu gotówkowego. Po wykupieniu lokalu uzyskujemy jego pełną własność, czyli wykupionym mieszkaniem będziemy mogli dowolnie dysponować.

06/08/2022

Ekonomista z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Od lat śledzi to co dzieje się na rynku aby oceny pożyczek i kredytów były na najwyższym poziomie. Ekspert z zakresu bankowości i finansów osobistych.

Pożyczki bez zaświadczeń o dochodach

Pożyczki bez zaświadczeń o dochodach Na rynku jest wiele produktów finansowych, które dedykowane są różnym grupom społecznym. Możemy spotkać pożyczki dla nauczycieli, dla górników czy pożyczki dla studentów. Coraz popularniejsze stają się pożyczki dla seniorów. Największe jednak zainteresowanie budzą jednak pożyczki bez zaświadczeń o dochodach. Sporo osób szuka bowiem pożyczek, które otrzymają bez przedstawiania dodatkowych

Pożyczki bez BIK 2023

Pożyczki bez BIK i KRD czyli bez weryfikacji tych baz kredytowych. Sprawdzamy czy negatywny wspis w BIK zamyka drogę do chwilówki?

Pożyczki jak vivus – tu dostaniesz pożyczkę!

Pożyczki jak vivus to już kultowe pytanie naszych czytelników. Sprawdź gdzie łatwo i szybko dostaniesz pożyczkę chwilówkę przez Internet.